sociala medier
Instagram: Tre miljarder användare – släpper nytt utseende

Fotoappen blir därmed Metas tredje tjänst att nå tre miljarder användare, efter Facebook och WhatsApp. Samtidigt släpps ett nytt användargränssnitt för Instagram.
WhatsApp och Facebook har redan över tre miljarder användare – och nu är det fotoappen Instagrams tur. Siffran är hisnande, liksom statistiken som Snapchat släppte för 2024 – att över tusen miljarder selfies hade tagits med den appen under 2024.
Statistiken för Instagram innebär att över en tredjedel av världens befolkning använder appen för att sprida sina bilder, vilket fortsatt gör det till en kraftfull plattform för fotografiskt intresserade.

För att fira milstolpen släpper därför Instagram nya funktioner kombinerat med ett nytt grafiskt användargränssnitt. Bland annat blir det nu lättare att nå de typer av material du har tittat på genom olika taggar, vilket gör att du också själv enklare kan välja vad du vill se mer eller mindre av – alltså påverka Instagrams algoritmer.
Funktionen för Reels blir också utökad, med lättare navigering mellan hemskärmen, Reels och DM. Samtidigt snyggar man upp uttrycket så att bilderna hamnar i fokus.
Instagram har sedan tidigare också experimenterat med nya funktioner för användare, något som är tänkt att bidra till enklare kommunikation mellan de som publicerar och de som tar del av materialet – följarna.
Appen kommer att uppdateras inom kort om du inte redan fått ändringarna hos dig. Passa på att kolla in Kamera & Bilds Instagram-konto under tiden.