nyhet / Fototävling
World Press Photo 2025: Här är årets regionala vinnarbilder

World Press Photo är tävlingen som varje år uppmärksammar de bästa bildjournalistiska och dokumentära bilderna under det senaste året. Nu har årets jury valt ut vinnarbilderna.
Totalt deltog 3 778 fotografer från 141 länder med 59 320 fotografier i World Press Photo. Juryn bestod av 31 yrkesverksamma inom fältet och har bedömt alla tävlingsbilder i en kulturell, politisk och social kontext.
Nu har juryn valt sina regionala vinnarbilder i de tävlande regionerna Nord- och Centralamerika, Europa, Afrika, Sydamerika, Västra Centrala Södra Asien och Asien–Stillahavsområdet och Oceanien.
De slutliga vinnarna i The World Press Photo of the Year samt de två finalisterna kommer att presenteras 17 april 2025.

Europa
"Beyond the Trenches" / Florian Bachmeier
Den pågående konflikten i Anhelinas hemby nära Kupiansk (en frontlinjestad i Rysslands invasion av Ukraina) tvingade Anhelinas familj att söka skydd, och bor nu tillsammans med sin mormor, Larisa, i Borshchivka, 95 kilometer från Kupiansk. Henns hennes mamma bor och arbetar i Charkiv, ungefär en timmes resa bort. Fotografen ville belysa barn som har vuxit upp omgivna av våld – deras oskuld sårad, men deras inre styrka lever kvar medan de anpassar sig till ett nytt liv.
Juryns kommentar:
“De vinnande bilderna är sådana som får oss att stanna upp, eller åtminstone pausa, och reflektera – istället för att bara scrolla vidare till nästa sak. Många av bilderna överskrider det ögonblick då de togs och blir symboler för något som juryn ansåg vara av social, politisk och historisk betydelse.”

"Underground Field Hospital" / Nanna Heitmann (Magnum Photos, The New York Times)
Mannen blev inkallad att strida för den ryskstödda, separatistiska ”republiken” Luhansk i östra Ukraina den 22 februari 2022, två dagar före Rysslands fullskaliga invasion av landet. Han var en av tusentals män som mobiliserades på liknande sätt. Senare annekterade Ryssland ensidigt territoriet, och milisen som inkallade honom integrerades i en enhet inom den ryska armén. Ryssland har ockuperat stora delar av östra Ukraina, och staden Bakhmut har varit plats för några av krigets blodigaste strider.
Juryns kommentar:
"Juryn såg detta som en bild med stark kompositionell kraft och komplex symbolisk tyngd – en bild som väcker tankeväckande frågor om nationalitet och politiska klyftor. Platsen, ett underjordiskt vineri omgjort till ett fältsjukhus, tillför ytterligare ett visuellt lager för betraktaren som försöker förstå bilden. Skadan och den efterföljande amputationen av både vänster arm och ben vittnar om krigets fysiska pris."

"Mika" / Prins de Vos
Långa väntetider för första mötet inom könsbekräftande vård (stöd för att en person ska kunna leva i enlighet med sin könsidentitet) är en verklighet både i Nederländerna och globalt. Påfrestningarna på icke-binära och transpersoners välbefinnande kan vara djupa, och leda till frustration, isolering och förtvivlan. Fotografen vill belysa dessa problem, öka förståelsen för hur väntan påverkar människors liv och uppmuntra till ett mer inkluderande och medkännande synsätt inom könsbekräftande vård.
Juryns kommentar:
"Juryn berördes av porträttets skönhet och styrka – det är direkt, men samtidigt stilla och meditativt. Fotografens engagemang i att dokumentera de långa och osäkra väntetiderna inför könsbekräftande kirurgi skänker både värdighet och synlighet åt motivet. I ett globalt politiskt klimat som i allt högre grad avhumaniserar och demoniserar transpersoner kändes det särskilt viktigt att belysa dessa erfarenheter. Juryn hoppas att bilden ska väcka bredare samtal om respekt och erkännande för transgemenskaper."

"Maria" / Maria Abranches
Ana Maria Jeremias liv som vårdgivare och hushållsarbetare i Portugal speglar erfarenheterna hos otaliga kvinnor runtom i Europa. Hon människohandlades från Angola till Portugal vid nio års ålder, lockad av falska löften om utbildning, och har sedan dess tillbringat över fyra decennier med att arbeta i andras hem – ett arbete som varit avgörande för deras vardag. Genom att lyfta fram Ana Marias berättelse vill fotografen uppmana till reflektion kring privilegier, samtidigt som hennes liv – och livet för så många kvinnor i liknande situation – hedras.
Juryns kommentar:
"Juryn fann detta projekt rörande och djupt nyanserat. Fotografen lyckades knyta an till sitt motiv med respekt och dokumenterade olika ögonblick ur hennes vardag. Genom dessa intima bildrutor lyfter fotografen fram talande detaljer – symboliska påminnelser om de kvarstående konsekvenserna av Portugals koloniala förflutna. Arbetet väcker reflektion kring hur detta arv fortfarande präglar dagens sociala strukturer."

"Protests in Georgia" / Mikhail Tereshchenko (TASS Agency)
Medborgare gick ut på gatorna över hela Georgien i november 2024, efter att premiärminister Irakli Kobakhidze meddelat ett fyraårigt avbrott i samtalen om EU-medlemskap. Detta kom efter att Europaparlamentet förkastat Georgiens senaste val, med hänvisning till anklagelser om valfusk. I huvudstaden Tbilisi, där tusentals demonstrerade, utbröt sammandrabbningar mellan polis och demonstranter utanför parlamentsbyggnaden. Protesterna fortsatte trots en hård nedslagning mot oliktänkande i slutet av december, då en lag antogs som kriminaliserade även symboliska protesthandlingar – såsom att offentligt sätta upp klistermärken.
Juryns kommentar:
"Juryn ansåg att detta var en viktig global berättelse som dokumenterade massiva anti-regeringsprotester i Georgien, i en kontext av omtvistade val, eskalerande spänningar mellan pro-ryska och pro-EU-politiker, samt återinförandet av förslaget om lagen för “utländska agenter”. Nattbilderna framhäver användningen av fyrverkerier som ett nytt urbant vapen och fångar dynamiken i massprotester, vilket väcker frågor om hur demokratiska rörelser världen över svarar på allt mer militariserade poliskårer."

"Democracy Dies in Darkness" / Rafael Heygster (Der Speigel)
Tysklands nationalistiska och anti-invandringsparti Alternative für Deutschland (AfD), som kallar sig själv “lilla människornas parti”, gjorde stora framsteg 2024 och uppnådde 20,8 % av rösterna i de nationella valen 2025. Under 2024 deltog fotografen i AfD:s rallyn för att undersöka och ifrågasätta hur det högerextrema partiet presenterar sig. Högerextrema och populistiska politiska grupper över hela Europa visar sig vara skickliga på att använda nya medier för att sprida sina ideologier. Motståndare anklagar dem för att förstärka desinformation, sprida splittring och hat samt för att äventyra demokratin.
Juryns kommentar:
"Juryn ansåg att denna berättelse var särskilt betydelsefull för att fånga populismens uppgång i Tyskland och de bredare politiska förändringarna som påstår sig värna demokratin samtidigt som de undergräver den. Fotografen uppnår en sällsynthet inom politisk fotografi – genom att subtilt avslöja den noggrant skapade bilden av politiker som försöker dölja sina motiv. Varje bild innehåller ett snedvridet element, som stör ytan och avslöjar den performativa naturen hos det högerextrema partiet Alternative für Deutschland (AfD). Bedömt bara dagar innan de tyska allmänna valen, där AfD stod som den andra största kandidaten, ansåg juryn att detta arbete var både tidsenligt och nödvändigt."

"It Smells of Smoke at Home" / Aliona Kardash
Rysslands faktiska förbud mot kritiska medier och undertryckandet av antikrigsprotester har skapat en alternativ verklighet med sin egen version av det som Ryssland kallar sin “särskilda militära operation” i Ukraina – i stället för en fullskalig invasion. I denna berättelse reflekterar Aliona Kardash, född i Ryssland men numera bosatt i Tyskland, över förlusten av ett hem och kärleken till människor som tror på en annan version av verkligheten. Under ett återbesök i sin hemstad försöker Aliona fånga hur kriget förändrar oss – och hålla fast vid tron på att personliga band är starkare än de krafter som sliter oss isär.
"Juryn uppfattade detta långsiktiga projekt som en djupt personlig inblick i de sprickor som uppstått inom det ryska samhället sedan den fullskaliga invasionen av Ukraina – och som blottlägger komplexiteter som ofta förbises när Ryssland betraktas som en monolit. Fotografen förmedlar visuellt sin melankoli över relationen till sin familj, som påverkats av statlig propaganda, och brottas med det universella dilemmat: hur man bevarar banden till dem man älskar när de formas av en stats maktutövning. I en tid där konflikter allt oftare drar in journalister i deras egna berättelser, speglar detta projekt den nyansrikedom som sådana narrativ kan rymma – och fångar en personlig erfarenhet med global räckvidd."

Nord- och Centralamerika
"Attempted Assassination of Donald Trump" / Jabin Botsford (The Washington Post)
Attentatsförsöket mot Donald Trump, och den mediebevakning som följde, tros ha markerat en vändpunkt i presidentvalkampanjen – en händelse som inte bara skulle påverka det kommande valet, utan även USA:s politiska framtid. Strax efter skottlossningen ropade Republikanernas presidentkandidat för 2024 trotsigt “Kämpa, kämpa, kämpa!” medan han eskorterades bort från scenen. Bilden som togs bara sekunder senare fångar ett ovanligt och uppriktigt ögonblick av sårbarhet i en kampanj som annars präglats av kraft och styrka. Bilden visar medlemmar av United States Secret Service hjälper Donald Trump av scenen, sekunder efter att en kula från ett attentatsförsök träffat hans öra under ett kampanjmöte i Butler, Pennsylvania, USA.
Juryns kommentar:
"Denna bild lyfter fram fotografens snabba reaktionsförmåga och avgörande val i att fånga ett avgörande ögonblick. Fotografiet presenterar huvudpersonen i ett annat ljus och erbjuder en parallell berättelse till det mer performativa ögonblick som dominerade pressbevakningen. Genom att fokusera på livets skörhet säger bilden mycket i sin subtilitet. Inplacerad i den bredare historien av politiska attentat i USA bär bilden på särskild betydelse – särskilt under ett valår – och ger en inblick i ett ögonblick som kan ha format det politiska landskapet."

Sydamerika
"Botafogo Fans: Pride and Glory" / André Coelho (EFE)

Afrika
"Life Won’t Stop" / Mosab Abushama

Västra, Centrala och Södra Asien
"Drone Attacks in Beirut" / Murat Şengül (Anadolu Agency)

Asien–Stillahavsområdet och Oceanien
Korea Adoption Fraud" / Jae C. Hong (AP)
Se fler vinnarbilder på World Press Photo.