Anders Wånell: "Diaprojektorn eller 55-tumsteven" "Jag har spontant tänkt att det alltid kommer vara ett snäpp bättre att titta på mina diabilder med projektor på duk. Det kan tyckas självklart att det måste bli bättre att titta på originalet. Men riktigt så enkelt är det inte."
Niclas Ahlberg: »Undvik FOMO & satsa istället på dina egna bilder« I sin krönika tipsar naturfotografen Niclas Ahlberg om hur du kan ta bättre naturbilder: "Mitt tips är att du i stället fokuserar på det du verkligen tycker om att fota och strunta i flödet".
Johan Wessel: Nu ändras spelplanen – eller? Johan hittar ett elva år gammalt nummer av Kamera & Bild, som han börjar bläddra i. Vad har förändrats sedan dess och vad är sig likt?
Calle Rosenqvist: »Jag väntar på motreaktionen mot AI-bilder« När alla skulle använda filter á la Hipstamatic eller Instagram kom efter ett tag motreaktionen. Nu när bilder med enkelhet kan skapas av AI – vad blir då dagens motreaktion?
Pontus Höök: New York har mig i sitt grepp Det är en ständig jakt på nästa uppdrag, och ständigt en mental press att slå ihjäl den ofrivilliga ledigheten som uppstår när nästa uppdrag dröjer. Att leva och jobba i New York är således alldeles… alldeles underbart.
Göran Zebühr: Härma är att utvecklas ”Genom att upprepa de stora mästarnas penseldrag och hantering av ljuset får man viktiga bidrag till det egna skapandet”, skriver Göran Zebühr i en kommentar till sin ”Capote”-bild. Men Göran Zebühr har haft lite svårt att avgöra om det är Irving Penn eller Sandro Miller som är inspirationskällan till hans bild.
Anders Wånell: Ljus jag gillar Jag är totalt allergisk mot porträtt fotade med ljus uppifrån. Så som det blir utomhus om det är mulet. Eller inomhus med ljus från taket.
Lars Dareberg: En procent oro ”Idag oroar vi oss för att AI ska ta alla jobben och så kanske det blir, oron finns där för många kreatörer”, skriver Lars Dareberg i sin krönika.
Johan Wessel: AI är inte fotografi Att knappa ned några textinstruktioner för att sedan få AI:n att mixtra ihop något är långt ifrån en kreativ process. Långt ifrån vad fotografi är, där någon har valt ett utsnitt av verkligheten och fångat det ögonblicket på bild. Dock råder det ingen tvekan om att resultaten som AI:n levererar ser ut som fotografier, ibland till och med rätt bra sådana.
Kommentar: Att promptografera fram en AI-bild På omslaget av senaste numret av Kamera & Bild hittar du en norrskensbild skapad av AI. Juryn för en av världens största fototävlingar väljer ut en AI-bild som kategorivinnare. Hur lätt är det egentligen att bli lurad?