Krönika

Lisa Brunzell: »Testa bilderna i olika sammanhang«

I sin krönika tipsar fotografen Lisa Brunzell om vad du ska fokusera på när du gör en egen fotobok. "För mig har det också varit viktigt att inkludera andra i processen", förklarar hon.

Att ge ut en fotobok är väl alla fotografers dröm. Men vägen dit kan vara lång, krokig och risken är att man ger upp på vägen. 

I början av året publicerades »Let the world adore you«, min första fotobok. Den skildrar brittiska artister som uppträder i tribute-band som spelar ABBA:s musik runt om i Storbritannien. Porträtten är tagna bakom scen i miljöerna på pubar och andra lokaler där de uppträder.

Jag försöker dra mig till minnes när drömmen om att ge ut en fotobok väcktes hos mig. Jag minns inga fotoböcker från mitt barndoms bibliotek i Falkenberg eller från alla år i grundskolans korridorer. Inte heller fanns det några i hemmet där jag växte upp. Kanske var det först när min fotolärare på komvux i Göteborg visade mig Sune Jonssons »Byn med det blå huset« eller när jag för första gången bläddrade i Lars Tunbjörks »Landet utom sig« som jag förstod att en fotobok kan vara en berättelse om samhället och ett avtryck och eftertanke till eftervärlden. 

Att ge ut en fotobok är väl alla fotografers dröm. Men vägen dit kan vara lång, krokig och risken är att man ger upp på vägen. 

I början av året publicerades »Let the world adore you«, min första fotobok. Den skildrar brittiska artister som uppträder i tribute-band som spelar ABBA:s musik runt om i Storbritannien. Porträtten är tagna bakom scen i miljöerna på pubar och andra lokaler där de uppträder.

Jag försöker dra mig till minnes när drömmen om att ge ut en fotobok väcktes hos mig. Jag minns inga fotoböcker från mitt barndoms bibliotek i Falkenberg eller från alla år i grundskolans korridorer. Inte heller fanns det några i hemmet där jag växte upp. Kanske var det först när min fotolärare på komvux i Göteborg visade mig Sune Jonssons »Byn med det blå huset« eller när jag för första gången bläddrade i Lars Tunbjörks »Landet utom sig« som jag förstod att en fotobok kan vara en berättelse om samhället och ett avtryck och eftertanke till eftervärlden. 

Det är november 2014 och jag är i Brixton i södra London. Under ett antal år har jag hankat mig fram som bildjournalist, vikarierat på en rad tidningar och frilansat för några mediokra facktidningar men inget leder till något långvarigt och det känns som tidningsbranschen snart ska nå sin all time low. För att få tillbaka inspirationen för fotografi har jag anmält mig till en workshop med den brittisk/svenska fotografen Anastasia Taylor-Lind som då just gett ut sin första bok »Maidan: Portraits from the Black square«. Under workshopen skall vi skriva ner våra mål för vart vi vill att fotografin skall ta oss. Jag skriver att jag inom 10 år skall ge ut en fotobok. Sedan dess har målet att ge ut en fotobok blev en symbol för mig att jobba med fotografi utifrån mina egna idéer och utifrån mig själv. 

Ett par år senare bor jag i Wales för att studera fotografi. Bilderna i projektet som senare kommer att bli till min bok. Som ny i Storbritannien blir jag förvånad över hur många band som verkar kunna leva på att spela svenskarnas gamla musik. Under året som följer kommer mina möten med olika tribute-band att ta mig på gig runt om i de södra delarna av Wales och England. Banden uppträder i alla möjliga olika lokaler, på hotell och casinon, i »workmens halls« en typ av medborgarhus som byggdes i gruvarbetarsamhällena i södra Wales. Varje plats blir en del av mitt projekt. I det som från början var tänkt som ett projekt med fokus på personen bakom ABBA-masken har nu lokalerna börjat ta sig in och det blir också ett projekt om de platser där musiken spelas.

Mitt tips till den som vill göra bok är att inte ha för bråttom, att testa bilderna i olika sammanhang. Sök utställningar och visa bilderna för människor som jobbar med den typ av fotografi i sammanhang där du vill vara. För mig har det också varit viktigt att inkludera andra i processen, jag vet att min bok aldrig kunnat bli till utan de människor som jag träffat på vägen och de kontakter som fotografiet gett mig. Och slutligen; ge inte upp när du tror på din idé!

Lisa Brunzell

Lisa Brunzell, är verksam i Göteborg och tog sin master i Dokumentär fotografi vid University of South Wales i Storbritannien 2017. 

Hon är just nu aktuell med sin första fotobok ”Let the world adore you” som hon självpublicerat i samarbete med brittiska IC Visual Lab. Boken kan man köpa via hennes hemsida www.lisabrunzell.se/bookstore.