AI & DEEPFAKE
Sony adderar 3D-information för att bekräfta bilders äkthet
Sony är med och utvecklar certifieringen C2PA som ger bekräftar bilders äkthet både i fotoögonblicket och genom 3D-information från bilden.
Under presskonferensen för Sony World Photography Awards i London presenterade Yann Salmon-Legagneur, marknadschef för Sony Europa, Sonys bidrag för autentisering av bilders äkthet.
Yann Salmon-Legagneur förklarade att testerna för samarbetet som kallas C2PA, The Coalition for Content Provenance and Authenticity, med lyckat resultat har använts för att bekräfta äktheten hos bilder genom algoritmerna som används. Samarbetet består av Sony, Adobe, BBC, Google, Intel, Microsoft, Truepic och Publicis, som tagit fram en egen specifikation för verifieringen.
– Spridningen av falsk information och bilder har en faktisk social påverkan som inte bara skadar våra fotojournalister och nyhetsbyråpartner, utan samhället som helhet, uttalde sig Salmon-Legagneur tidigare i samband med att samarbetet blev officiellt.
Genom att använda en kamera med en programvara som stödjer verifieringsprocessen för C2PA kan vem som helst verifiera en bilds äkthet genom att kontrollera bildfilen genom flödet "fotografera, signera, inspektera".
Genom att skapa en sorts "födelseattest" till bildfilen tillsammans med information om bildens djup, alltså var objekt befinner sig i det tredimensionella rummet, kan denna information sedan krypteras. Det som Sony adderar är valideringen för att bilden togs med en kamera och att objektet som bilden togs på faktiskt fanns, och inte har lagts till genom exempelvis generativ AI.
Lösningen är nu i sina sista tester för att se att allt fungerar med protokollet. För att kunna verifiera bilderna måste de vara tagna med en kamera som har stöd för C2PA, vilket i skrivande stund är Sony A1, A7 IV, A7s III och A9 III.
Material skapat med Adobes generativa AI-motor Firefly innehåller lösningen för "content credentials", Adobes egna system för att påvisa material som skapats med generativ AI – och visa hur, när och med vad materialet har skapats – uppbyggt av det öppna och fria autentiseringssystemet CAI (Content Authenticity Initiative). Den AI-skapade datan förblir märkt oberoende av hur den har lagrats, publicerats eller använts.
Kamera & Bild har även skriv tom organisationen Amnesty, som efter kritik tagit ner AI-genererade bilder som de publicerat tillsammans med kritik riktad mot den colombianska polisens våldsamma agerande mot demonstranter i landet. Trots att man skrivit att bilderna var AI-genererade stormade det rejält kring detta val – och att det i slutändan påverkar journalisters och fotografers arbete.
LÄS MER
-
AI hittar över 300 nya figurer på satellitfoto över Nascalinjerna
-
OpenAI, Adobe & Microsoft vill kräva märkning av AI-material
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – här är de rätta svaren
-
Tävling: "AI-bild eller fotografi?" – kolla om du kan se skillnaden
-
AI, Facebook & Instagram: Meta skjuter upp släpp av AI-modell i EU
-
AI-funktioner för Qnap NAS: Hitta bland dina bilder via textprompt