NYHET / fotomässa
Vi summerar alla fotonyheter på fotomässan CP+ i Japan
Missade du vår rapportering från fotomässan CP+ i Yokohama, Japan? Här kan du läsa en sammanfattning om allt nytt som släpptes.
Kamera & Bild var på plats på presskonferensen i Sigmas högkvarter i Japan i samband med släppet av deras nya kamera Sigma BF och releasen av deras nya grafiska profil som ger avstamp för en ny uppdaterad era för sina produkter och riktning.
Efter detta begav vi oss till Yokohama där den japanska fotomässan CP+ hölls. Här spenderas ett antal timmar för att kolla in alla nyheter som släppts i samband med mässan, men även redan tidigare prylar som vi skrivit om men ännu inte haft möjlighet att klämma och känna på.
Längst upp hittar du webbtv-klippet där vi kollar in nyheterna. Nedan hittar du respektive artikellänk för att läsa de olika artiklarna.
Det nya användargränssnittet har skalat bort onödiga element för att förenkla för användaren. Bland annat har informationen du som fotograf får förändrats – de viktigaste inställningarna finns tillgängliga på livevisningsskärmen, medan andra inställningar finns tillgängliga i en tillvalsmeny, där mer specifika inställningar kan göras. Slutartid, ISO, exponeringskompensation och färeglägen kan justeras med endast ett fingeravtryck.

Kamera & Bild fick även en exklusiv intervju med Sigmas vd Kazuto Yamaki där vi kunde prata om de nysläppta prylarna och fråga vad "BF" egentligen står för i den nya kameran.
Sigma släppte även nya objektivet Sigma 300–600mm F4 DG OS | Sports – för natur- & sportfoto. Med sina optiska egenskaper ska objektivet kunna uppnå den höga bildskärpan samtidigt som du som fotograf får möjlighet att zooma från 300 till 600 mm. Objektivet finns tillgängligt för Sony E och L Mount, med en vikt på 3 970 g med L-mount och 3 985 g för Sony E-versionen.
Vi fick även bekanta oss med Sigma 16–300mm F3,5-6,7 DC OS – superzoom för Leica, Sony, Fujifilm & Canon: APS-C-objektivet med en zoom på totalt 18,8x. Objektivet har ett bildutsnitt som motsvarar 24–450 mm i fullformat. Objektivet är också vädertätat för att passa för exempelvis resan.

Och fler objektiv fanns det på plats på CP+: Sony släppte en prisvänlig zoom i supertele-segmentet där man pressat priset inom ett stort brännviddsspann – Sony FE 400–800mm F6,3–8 G OSS.
Objektivet har en vikt på 2475 gram och består av en optisk konstruktion med 27 linselement, optisk bildstabilisering och intern zoomning. Bländaren har 11 bländarblad, närgränsen varierar mellan 1,7–3,5 meter. För den som vill nå längre går det att använda telekonverter. Filterdiametern är 105mm.
Nya Sony FE 16 mm F1,8 G är så klart mycket mindre – ett vidvinkelobjektiv på f/1,8 passar för både astro-, landskap- och arkitekturfotografen. Sony FE 16mm F1,8 G följer samma mall som övriga objektiv med fast brännvidd, samtidigt som de pressat ner vikten till 304 gram, trots sin ljusstyrka. Genom att använda sig av asfäriska linselement och Super-ED-linselement har man lyckats med detta.

Nysläppta Panasonic Lumix S1R II fokuserar precis som föregångren på upplösning, med bland annat möjlighet att spela in högupplöst video direkt på flashhårddisk.
Videouppdateringarna är ändå en stor del av uppdateringen, där vi hittar möjligheten att spela in film direkt på extern SSD-hårddisk genom USB C. Video kan spelas in i 8K/30p i 10-bitarsformat, något som ger ett dynamiskt omfång på 14 EV-steg. Genom open-gate kan kameran även spela in video från hela sensorn i 8,1K, samt lagra video i Apple ProRes RAW HQ i 5,6K. Det går även att spela in ljud i 32 bitar, något som förenklar för hanteringen av ljudet i efterhand genom möjligheten att höja och sänka nivån utan problem.


Vi var även förbi Laowa för att kolla in deras nya Laowa 8-15mm F2,8 Zoom Fisheye FF som är på väg för Sony E, Nikon Z, Canon RF och L-Mount. Vi fick låna objektivet för Sony E och provade det på plats – här syns två bilder från 15mm och 8mm tagna med objektivet.
På bilden syns även deras nya Laowa 15mm F4,5 0,5x Wide-angle Macro i mitten i glaslådan, samt ett tiltshift-objektiv för Fujifilm GFX: Laowa 35mm F2,8 0,5x Macro TiltShift.



Samyang visade även sitt första objektiv i samarbete med Schneider-Kreuznach – Samyang 14–24mm F2,8 för fullformat och Sony E. Även detta objektiv passade vi på att testa för att spela in lite video – kolla i webbtv-klippet längst upp på sidan för att se resultatet när vi filmar blommor vid objektivets närgräns.
Samyang visade även sitt omgjorda objektiv Samyang AF 12mm F2 för Canon RF.


Vi ser nu även allt fler kameror i segmentet kompakta vloggkameror, och kanske är Canons nya Powershot V1 ett svar på detta. Vi kollade in kameran på CP+ och konstaterar att intresset var stort hos vlogg-gänget, med en ringlande kö av ungdomar som ville kolla in den nya kameran.
Enligt Canon Japan har kameran en 1,4 tumssensor med inbyggt objektiv motsvarande 16–50mm f/2,8–4,5, möjlighet till video i 4K/60p och specifika videoegenskaper som Canon Log 3, inbyggt ND-filter i tre steg och en egen fläkt.
Däremot är Canon Powershot V1 endast släppt i Asien, vilket innebär att Sverige får klarar sig utan denna. Om den kommer att tillgängliggöras i Europa återstår att se.

För första gången fick vi även uppleva Canons stereoskopiska produkter. Med en stor skärm som visar två bilder med olika polarisation kan man ge upplevelsen av en video i 3D om man filmat materialet med stereoskopisk utrustning.
Här finns exempelvis Canon RF-S 3,9mm f/3,5 Dual Fisheye samt RF-S 7,8mm f/4 STM. Objektiven passar EOS R-systemet och är i APS-C-format, med en bildvinkel på 144 grader och består av två linskonstruktioner som skapar två objektiv med ett avstånd på 60mm från varandra.
Det är detta avstånd som används för att kunna skapa en 3D-bild, på samma vis som vi människor upplever djupseendet i vår omvärld.


Även RED visade upp sina nya skapelser, V-Raptor X Z & Komodo-X Z. I april förra året köpte Nikon upp cinemaföretaget RED, skapat 2005. Red har både hårdvara och mjukvara för att optimera bildkvaliteten för högupplöst video och livesändningar i bland annat Raptor-kameror med 8K-video för professionellt bruk.
Nu bär samarbetet frukt i form av två första släpp av RED:s kameror Komodo-X och V-Raptor med Nikons Z-fattning. Detta innebär att kamerorna kan användas med Nikons alla Z-objektiv – bland annat nya Nikkor Z 28–135mm f/4 PZ.

Om du vill se mer från mässan kan du kolla in vår webbtv-klippet där vi går igenom några av nyheterna:
Och för den som tycker att det var alldeles för många prylar att titta på och undrar hur man ska orka bära alla tillbehör – passa då på att kolla in den vandrande japanska prylfotografen "Mobile Suit Photographer Onbsoubi" som postar sina bilder på Instagram.
