NYHET / Sociala medier

Facebooks nya algoritmer ska lyfta fram originalinnehåll

Nu ska Facebook prioritera material från originalskapare snarare än omarbetat material.

Nu meddelar Facebook att skapare av originalmaterial som postas på plattformen ska få bättre genomslag än kopior eller omarbetade versioner av samma material. Detta ska ske genom att icke-originellt material nedprioriteras, vilket i sin tur ska framhäva det ursprungliga materialet och dess skapare.

Tanken med ändringen av plattformens algoritmer är enligt Facebook själva att uppmuntra kreatörer att skapa eget material, samtidigt som de får erkännande för sin insats:

”Icke-originellt innehåll återanvänder eller omarbetar en annan skapares innehåll upprepade gånger utan att ge erkännande, och utnyttjar deras kreativitet och hårda arbete. Vi älskar när skapare delar om innehåll, lägger till kommentarer i en reaktionsvideo eller deltar i en trend med sin egen unika vinkling. Det vi vill motverka är upprepad återpublicering av innehåll från andra skapare utan tillstånd eller meningsfulla tillägg.”

Facebook uppger samtidigt att de som upprepade gånger använder bilder och video från andra för att tjäna pengar, kommer att förlora tillgången till möjligheten att tjäna pengar på plattformen. Fenomenet finns även på andra plattformar som TikTok och Youtube, där tekniken med AI används för att skapa deepfake-kopior av ett postat material.

Facebook meddelar även att man från och med nu testar att lägga till länkar i kopierat innehåll som pekar mot originalinnehållet. Under 2024 arbetade Meta med samma problematik för Instagram, där man började ersätta ompublicerat material med originalskaparens innehåll.